Wednesday, November 25, 2009

JANGAN LUKAKAN HATIKU...

MOTIPernahkah kita melukakan hati orang yang paling kita sayang? Tentu sekali..ia tidak dapat dielakkan (ye ke?). Saya ingin berkongsi satu permainan yang simple untuk mendapat gambaran bagaimana situasinya hati yang terluka....dan insyaAllah kita akan menjadi lebih berhati-hati selepas itu.

sekeping hati...


Langkah pertama - gunting kertas berbentuk hati.

Langkah kedua
- serahkan bentuk hati ini kepada orang yang paling hampir kepada kita dan yang paling kita sayangi seperti pasangan kita atau anak. Hati itu melambang hati orang yang kita sayangi.

Langkah ketiga
- minta dia carikkan bentuk hati itu setiap kali kita melukakan perasaannya. Lakukan ini selama seminggu atau dua minggu (atau terpulang kepada berapa lama yang kita suka, mungkin ada orang suka selama sebulan). Minta dia simpan carikan hati tersebut dan catitkan perkataan atau perbuatan kita yang telah melukakan perasaannya.

Langkah keempat
- selepas jangkamasa itu, kita reverse the process, bermakna minta dia cantumkan semula hati yang tercarik itu apabila kita membuat dia gembira dengan menggunakan salotape. Reversed process ini tidak ada due date. Buat sehingga habis semua carikan itu tercantum biarpun mengambil masa lebih dari dua minggu.

Langkah kelima
- minta dia serahkan semula hati yang siap tercantum itu kepada kita berserta catitan dan lihat keadaan hati tersebut.


hati yang terluka...


Setiap orang memiliki hati dan perasaan. Hati dan perasaan ini terdedah kepada rasa sedih, kecewa, marah, suka, gembira dan sebagainya. Dalam pergaulan kita sehari-hari bersama orang-orang yang kita sayang, ada masa-masanya kita yang terasa atau kita yang membuat orang yang kita sayang terasa hati dengan kita. Ada orang yang memendam perasaan yang terluka dan ada pulak yang melepaskannya bergantung kepada perwatakan orang tersebut.


hati yang berparut biarpun lukanya telah sembuh...


Permainan di atas membantu kita melihat hati dan perasaan orang yang kita sayang selama pergaulannya dengan kita. Sesuatu yang kita dapat lihat sesungguhnya lebih mudah untuk kita memahaminya. Lihat dalam masa yang singkat, bagaimana perkataan dan perbuatan kita telah melukakan hati dan perasaan orang yang paling hampir dengan kita sedangkan untuk memulihkannya kembali mungkin mengambil masa yang agak lama. Walaupun dia telah cuba sedaya upaya untuk mencantum kembali hati yang telah tercarik itu, namun ia tidak boleh menjadi seperti bentuk asal bertepatan dengan kata-kata "biarpun lukanya sembuh tapi parutnya tetap ada".

Sekarang, tulis nama orang yang empunya hati tersebut dan tampalkan hati yang telah tercantum itu di tempat yang mudah kita lihat. Ia akan memberi peringatan kepada kita setiap kali kita ingin melaku atau mengucapkan sesuatu yang mungkin akan mengguris hatinya. InsyaAllah kita akan menjadi lebih peka dan prihatin terhadap perasaan orang yang kita sayang.

No comments:

Post a Comment